Effektiv bruk av lederportalen for bedre læring

Innholdet er laget for at du skal kunne bruke flere måter å lære på; ved at du leser, at du ser på video, at du gjør notater, svarer på quiz og tester hva du har forstått. Jo mer variert du arbeider med stoffet, desto bedre og raskere lærer du

Utvikle lederkompetanse

Lederkompetanse må bygges. Det er et vedvarende, langsiktig, prosjekt med et tydelig mål i sikte. Øv, korriger, prøve igjen, feile og så lykkes til slutt.

Kompetanse bygges ved å bevege seg fremover med oppmerksomhet og intensjon: “Nå er jeg her. Hva må jeg lære for å være i stand til å ta neste steg?”

Først å se et behov, for deretter å oppsøke ressurser for å møte behov, skaper progresjon.

Resultater som naturlig konsekvens av endret adferd. Endret adferd som resultat av ny innsikt, eller ny bevisstgjøring. Å se en video gjør lite i seg selv. Å analysere egen arbeidssituasjon, for så å omsette kunnskap til praksis, øker kompetanse.

I denne lederportalen finner du ca. 50 kurs, innen ulike temaer. Vi anbefaler at du kikker litt på de ulike. Ta noen tester, se noen introduksjonsvideoer. Gå på oppdagelsesferd.

Når terrenget ikke lenger er så fremmed, anbefaler vi at du finner de kursene som er mest relevant for din situasjon – se video, gjør oppgaver, skriv ut grafikk – og bruk tid på å omsette teori til praksis.

Det er bedre med 5 kurs som endrer adferd, enn 50 som blir sett og glemt.

Hvordan gå frem for å skape resultat

Korrekt analyse av situasjonen

Hvordan skal lederen forstå situasjonen/analysere hva som er stort/lite, viktig/uviktig, type utfordring, god tid/lite tid … I sum det vi kaller for å analysere. Svært mange ledere sliter med dette og foretar seg ting før de egentlig har forstått situasjonen. Da hjelper det lite om de forstår modeller og har trent inn mange lederverktøy

Forståelse av situasjonen

I den grad lederen har en god nok forståelse av situasjonen, vil mange være tilfreds med egen erfaring og evne til å håndtere denne rett og slett fordi de synes de får det ganske godt til. Vi ser en virkelighet med store variasjoner i kvalitet når det gjelder hvordan samme type situasjon håndteres i ett og samme firma og innen en og samme avdeling. Etterlevelse av verdier, beste praksis el. er mer eller mindre helt personavhengig med den risiko og de ulemper dette fører med seg

Ferdighet til å håndtere situasjonen

I så godt som samtlige selskap vi har arbeidet med over tid så har utgangspunktet vært at hovedutfordringen er varierende eller manglende etterlevelse. I Cogno kaller vi «etterlevelse» for «disiplin» og definerer dette som «å kommunisere og handle i tråd med enten visjon, strategi, verdier, mål eller plan»

Ulike situasjoner krever ulik tilnærming

Test

Til alle kurs
er det laget en test

Hensikten med test er at du kan få et brukbart signal om hvor god du er på akkurat dette. Dersom du ikke er fornøyd med resultatet av en test, og du bestemmer deg for å forbedre dette, så lager du mål og plan og gjennomfører planen. Så tester du igjen og sjekker om du har nådd målet, og eventuelt gjentar operasjonen til du er i mål

Skroll til toppen